Webshop Spotlight is een nieuwe rubriek op WebshopTraffic. Wij stellen vragen over online marketing aan webshop eigenaren zodat je te weten komt welke online marketing kanalen en strategieën succesvol zijn geweest. Lees het korte interview en profiteer van deze praktijk ervaring. In dit eerste artikel van Webshop Spotlight hebben wij Patrick van der Heijden van Scenery Workshop geïnterviewd. Wil jij ook je eigen webshop in de spotlight zetten? Laat het ons weten via het contactformulier.

1. Geef een korte introductie van je webshop. Wat voor webshop is het en hoe lang ben je al bezig?
Onze webshop is ontstaan uit mijn hobby voor miniatuur wargaming en modelbouw. Bij het gebrek aan verkooppunten voor de materialen die ik zocht, ben ik zelf op zoek gegaan naar producten die mij zouden kunnen helpen bij mijn hobby. Ik was zelf al werkzaam bij een hobbygroothandel en werkte daar vooral B2B en was erg nieuwsgierig wat de dynamiek was voor B2C. De webshop bestaat sinds oktober 2011 en draait iedere maand hogere omzetten wat erop duidt dat we een steeds sterkere positie krijgen in deze nichemarkt.

2. Welke vormen van online marketing heb je als eerste toegepast en waarom?
We zijn begonnen met een goede SEO optimalisatie. Vervolgens onder de enkele klanten gestart met emailmarketing en daarna hebben we het uitgebreid met Adwords. Dit vooral om ook toegang tot de Google Shopping overzichten te krijgen en om nieuwe klantengroepen aan te boren. Bij het vertonen van zoekresultaten krijg je hierdoor namelijk ook de kans om je producten te laten zien. Zeker bij de bekende merken die wij voeren in ons segment weten de klanten ons moeiteloos te vinden.

3. Als je nu zou starten met je webshop welke vorm van online marketing zou je als eerste toepassen?
Emailmarketing werkt erg goed, maar daarvoor heb je wel een database met emailadressen nodig, dus mijns inziens is Google Adwords een eenvoudige manier om snel op te starten.

4. Welke vormen van online marketing pas je momenteel toe en hoe tevreden ben je daarover?
Op dit moment maken we gebruik van diverse online marketing tools:
· Reviews via Yotpo. Hierbij wordt een aantal dagen na het versturen van de bestelling een email verzonden met daarin een vraag om een review te schrijven. Dit werkt voor ons erg goed, we genereren hiermee niet alleen reviews en returning visitors en customers (door een kortingscode van 5%), maar het zorgt ook voor interessante content op onze Facebookpagina

· Forums: We nemen actief deel aan verschillende forums op het internet en adverteren ook op sommige van deze forums.

· Marktplaats: Admarkt advertenties zijn zeker voor de lokale Nederlandse hobbyisten erg geliefd en worden goed bekeken.

· Suverymonkey: Na iedere bestelling vragen we onze klanten een vragenlijstje van 7 vragen in te vullen. Hier hebben we al heel wat problemen weten op te lossen (zoals payment providers die problemen veroorzaken)

· Facebook: We hebben een actievere Facebook pagina waarbij niet alleen reviews gepost worden, maar waar we met enige regelmaat ook zelf posts plaatsen.

· Blog: Onze blog bevat vooral tutorials en uitleg over producten die we gebruiken en uitleggen hoe ze toe te passen zijn.

· Abandoned Cart emails werken voor ons erg goed, we merken dat klanten vaker terugkomen om hun winkelwagentje nog eens te bekijken en alsnog af te rekenen.

· Retargeting: Hier zijn we sinds een week mee bezig, maar dat zal zich nog moeten bewijzen, maar ook dat heeft data nodig om te kunnen werken.

5. Zijn er andere marketing kanalen die je in de toekomst wilt inzetten?
Andere kanalen die we al gebruiken zijn bijvoorbeeld het deelnemen aan een jaarlijkse consumenten beurs voor de branch en nemen we deel aan workshops. Ook sponsoren we workshops die voor de hobby interessant zijn.

6. Welk advies zou jij beginnende webshop eigenaren willen geven?
Probeer het wiel niet opnieuw uit te vinden. Ik ben zelf een erg technisch iemand, maar heb er heel bewust voor gekozen om een bestaand webshop systeem te kiezen om mee te starten. Als je al vanaf het begin moet gaan programmeren om je webshop online te krijgen, dan verlies je daar onnodig veel tijd mee. Je moet doen waar je goed in bent en dat is waarschijnlijk ondernemen en de producten waar je achter staat (hoogstwaarschijnlijk ben je geen ecommerce-engineer).

Wellicht dat we over een aantal jaar een nog professionelere webshop gaan bouwen, maar voorlopig kunnen wij met onze SEOshop webshop meer dan voldoende vooruit. Het systeem heeft bewezen met de juiste inzet dat uiteindelijk het gemak van bestellen en de bestaande logica meer dan genoeg is. Niets geen fancy kleuren feest, afleidende apps of onduidelijke customer journeys. Je klanten moeten kunnen kopen, maak het ze niet moeilijk doordat jezelf een geweldige shop hebt gebouwd die voor geen mens te begrijpen is.

Over WebshopTraffic

WebshopTraffic.nl is het nieuwe platform waar webshop eigenaren terecht kunnen voor informatie over het krijgen van meer bezoekers in webshops. Op WebshopTraffic lees je veel online marketing tips en technieken die ervoor zorgen dat jouw webshop meer bezoekers krijgt.

1 Reactie op Webshop Spotlight: Scenery Workshop
  1. Wilt u nog meer klanten bereiken? Wij helpen u verkopen!

    Plaats gratis uw producten op http://www.goeieprijs.nl

    Met gratis link naar uw eigen website.

    Met vriendelijke groet,

    Goeieprijs.nlReactie *


[top]

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *