Wat is Linkbuilding

Linkbuilding is een onderdeel van SEO (search engine optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie) en zorgt ervoor dat jouw webshop beter gevonden wordt in de organische resultaten van Google. Stel jij hebt een visvoer webshop. Jij wil natuurlijk dat pagina’s van jouw website gevonden worden op het moment dat iemand zoekt op visvoer of visvoer kopen. De kans is klein dat jij de enige bent die visvoer verkoopt dus moet je ervoor zorgen dat jij alles net iets beter aanpakt dan de concurrenten.

Het is sowieso belangrijk dat deze zoektermen ergens als tekst in de webshop voorkomen. Het beste is om een pagina te optimaliseren door één specifieke zoekterm te verwerken in de titel, URL en een aantal keren in de tekst. De kans is groot dat je dit al gedaan hebt als jij visvoer verkoopt, maar de concurrenten doen waarschijnlijk hetzelfde. Een andere belangrijke factor, die nog steeds belangrijk is in de ranking van websites, is hoeveel andere websites naar jouw webshop linken. Dit is een factor waarmee jij je wel kunt onderscheiden van de concurrenten door ervoor te zorgen dat jij meer linkjes krijgt. Dat kost wat moeite, maar die moeite zou weleens beloond kunnen worden met betere posities in Google. En dus meer bezoekers en meer verkopen.

Hoe werkt linkbuilding?

Het doel van linkbuilding is om een link naar jouw webshop te krijgen vanaf een andere website. Aangezien er in het verleden veel misbruik gemaakt is met linkbuilding heeft Google in de laatste jaren verschillende updates uitgebracht in het algoritme van de zoekresultaten. Dit zijn de bekende Pinguin en Panda updates. Linkbuilding werkt nog steeds erg goed, maar het is belangrijk dat je het op de goede manier doet. De technieken die je anno 2014 moet gebruiken zijn dus anders dan die van een paar jaar geleden.

Het beste is om links te krijgen van websites met een hoge autoriteit die in dezelfde branche zitten als jouw webshop. In het voorbeeld van dit artikel gaat het dus om websites die met vissen te maken hebben. Als jij een goede webshop hebt die er betrouwbaar uitziet dan kun je gerust de websites benaderen waar jij graag op genoemd wilt worden. Misschien krijg je een negatieve reactie maar het is het proberen waard. Er zijn altijd websites die het wel graag willen doen als ze het nut van de link inzien. Bedenk van te voren dus goed waarom een andere website een link naar jouw webshop zou moeten plaatsen en benoem deze argumenten ook in de email zodat het overtuigend overkomt. Bij linkbuilding is het belangrijk dat de links met toestemming geplaatst worden en niet dat jij stiekem overal op het internet linkjes gaat plaatsen. Vaak is het niet toegestaan en worden ze weer weggehaald. Investeer dus tijd om websites te benaderen en denk goed na met welk verhaal/argumenten je ze gaat benaderen.

Hoge kwaliteit content zorgt automatisch voor links

Als jij een webshop hebt met goede en uitgebreide productomschrijvingen die beter zijn dan de concurrenten dan heb je een groot voordeel. De kans is groot dat website bezoekers dat zien en dat ook onthouden. Kijk maar eens naar Coolblue die naast een productomschrijving (die niet eens heel uitgebreid is) een adviserende taak op zich neemt en de plus- en minpunten van een product benoemd. Daarnaast stimuleren ze klanten om productbeoordelingen te schrijven wat ook waardevolle informatie is voor nieuwe website bezoekers. Ook richt Coolblue zich op videomarketing en is de kans groot dat je een video kunt bekijken over het product. Ze geven dus enorm veel informatie. Als iemand mij vraagt op welke website ze goede informatie kunnen vinden over elektronica dan is de kans groot dat ik ze een linkje naar Coolblue geef.

Linkbuilding in de vorm van gastblogs

Als de bovenstaande methode moeizaam verloopt kun je het ook nog op een andere manier proberen. Zoek de belangrijke websites en blogs over vissen op en kijk of daar weleens advertorials of gastblogs geplaatst worden. Zo ja? Vraag of ze interesse hebben in een gastblog over visvoer en schrijf daar een informatief artikel over. Meestal is het geen probleem om onderaan de blog een link te plaatsen naar jouw webshop en heb je er dus weer een link bij.

Linkbuilding is een lange termijn strategie

Het resultaat van linkbuilding kan soms lang op zich laten wachten. Als jij op dag 1 een link erbij hebt dan moet je niet verwachten dat je de dag erna hoger in Google staat. Dit kan soms weken op zich laten wachten en daarnaast heeft 1 link niet een hele grote impact. Hoe meer links hoe beter dat is, maar belangrijk is wel de kwaliteit van de website waar ze geplaatst worden. Daarnaast is het ook beter om over een periode van 10 dagen iedere dag 1 link erbij te krijgen dan 10 links op dag 1 en vervolgens 9 dagen niets. Als je aan de slag gaat met linkbuilding dan kun je de tijd die je er in investeert het beste verspreiden en bijvoorbeeld 1 of 2 uur per week daaraan te besteden.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *