Heb jij al adverteren op Facebook uitgeprobeerd, maar haal je niet de gewenste resultaat? Als je ervoor kiest om te adverteren op Facebook moet je het op de juiste manier inzetten en dat is iets waar veel mensen de fout in gaan. In dit artikel geef ik aan hoe je moet adverteren en wat voor resultaten je kan verwachten.

De grote fout

Het adverteren op Facebook is heel anders dan via Google Adwords en hier gaan veel adverteerders de fout in. Facebook gebruikers en Google gebruikers verschillen met elkaar op een belangrijk punt waardoor advertenties die goed werken op Google niet zullen werken op Facebook. De gebruikers van Google zijn daar met een specifiek doel. Ze willen iets weten, naar een pagina gaan of een transactie doen. Als alles goed gaat biedt Google het antwoord op de behoefte van de gebruiker. Dat kan bijvoorbeeld door jouw advertentie te tonen.
Facebook gebruikers surfen een beetje rond. De twee belangrijkste redenen die mensen hebben om Facebook te gebruiken is om vermaakt te worden en om tijd te doden. Als je probeert om met jouw advertentie iets te verkopen aan iemand die op Facebook is om zich te vermaken, dan zullen ze niet gaan kopen. De kans is groot dat ze zich gaan ergeren aan jouw advertentie of het zelfs compleet negeren.

 

Hoe moet het adverteren op Facebook dan wel?

Jouw Facebook campagnes moeten in eerste instantie gericht zijn op engagement van de Facebook gebruikers zodat je op een later moment aan ze kan verkopen. Zorg er wel voor dat jouw advertenties gericht zijn op Facebook gebruikers die passen in de doelgroep van jouw webshop en later klant kunnen worden. Als je bijvoorbeeld rollators verkoopt heeft het geen zin om te adverteren aan jonge mensen.

Gebruik dus Facebook om engagement met potentiële klanten te creëren en hun informatie te verzamelen. Het is een lang verkooptraject, maar het is wel effectief. Het verzamelen van informatie van deze potentiële klanten geeft jou de kans om later deze klanten te benaderen.  Dit kan door emailmarketing of remarketing in te zetten om deze potentiële klanten te blijven bereiken. Maak ze warm voor jouw producten door ze waarde te bieden en geef ze de nodige informatie over jouw producten. Op het moment dat je ze een aanbieding doet, staan ze er meer voor open en is de kans op conversie veel groter.

 

Stappenplan voor Facebook advertenties die leiden tot engagement en later tot verkopen

  1. Definieer jouw sales tunnel
    Noteer de voor volgens jou ideale manier waarop jouw klanten zich door jouw sales tunnel bewegen.
  2. Maak een onweerstaanbaar aanbod
    Als adverteerder op Facebook heb jij concurrentie van alle berichten en andere advertenties op Facebook. Zorg er dus voor dat wat jij aanbiedt waardevol, leuk en engaging is. Dit kan varieren van spelletjes, quizzes en webinars tot gratis samples. Het belangrijkste is dat je iets waardevols geeft en in ruil daarvoor (contact)informatie van de klant ontvangt.
  3. Bereid jouw campagne goed voor
    Zorg ervoor dat jouw advertenties opvallend zijn en getoond worden aan de doelgroep van jouw webshop. Begin eerst met een kleine groep en breidt jouw campagne daarna uit naar een groter doelgroep.
  4. Verzamel data
    Gebruik analytics in Facebook  in combinatie met Google analytics om gegevens te verzamelen en te analyseren.
  5. Maak de potentiële klanten warm voor jouw product
    Gebruik de informatie die je van de Facebook gebruikers hebt ontvangen om ze regelmatig te herinneren aan jouw producten.
  6. Pas indien nodig je campagne aan
    Blijf de campagnes regelmatig optimaliseren en verbeteren.

Met deze stappenplan moet het lukken om een goed begin te maken met adverteren op Facebook. Het belangrijkste om te onthouden is dat verkopen via social media gewoon niet werkt.

Over WebshopTraffic

WebshopTraffic.nl is het nieuwe platform waar webshop eigenaren terecht kunnen voor informatie over het krijgen van meer bezoekers in webshops. Op WebshopTraffic lees je veel online marketing tips en technieken die ervoor zorgen dat jouw webshop meer bezoekers krijgt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *