Twitter Analytics is sinds enkele dagen voor iedereen te gebruiken. De dienst werd in juli van dit jaar al aangekondigd en is een beetje vergelijkbaar met Google Analtyics. Met behulp van Twitter Analytics krijg jij veel meer inzicht in de effectiviteit van de tweets die jij verstuurd. Met je huidige Twitter account kun je inloggen op Twitter Analytics waar je vanaf dat moment de tweets die je gaat versturen kunt monitoren. Helaas is het niet mogelijk om de Twitter statistieken van de tweets die je in het verleden al verzonden hebt te bekijken. 

Twitter Analytics Grafiek

Aantal impressies

In het bovenstaande overzicht is snel te zien hoe de tweets presteren per dag. De ene tweet presteert natuurlijk beter dan de andere. Het is interessant om te onderzoeken wat de onderliggende oorzaak is. Het kan te maken hebben met de inhoud van de tweet, maar als je in de bovenstaande grafiek ziet dat er specifieke dagen zijn die slecht presteren dan heeft het waarschijnlijk daarmee te maken.

Het aantal impressies per tweet is natuurlijk niet direct de belangrijkste statistiek. Een impressie betekent namelijk nog niet dat iemand de tweet ook daadwerkelijk gelezen heeft. Iets wat sinds dit jaar veel belangrijker is geworden is de engagement die een tweet genereert.

Twitter Engagement Bekijken

Engagement in Twitter Analytics

De term engagement in Twitter Analytics is het totaal aantal interacties die een tweet heeft gegenereerd. Dit zijn alle kliks van deze tweet zoals kliks op links, hashtags, gebruikersnaam, profiel afbeelding en tweet extensies. Ook bevat het aantal retweets, reacties, nieuwe volgers en tweets die als favoriet worden gemarkeerd. Uiteindelijk kun je de engagement delen door het aantal impressies om tot de engagement rate te komen. Dit getal is veel waardevoller om naar te kijken als je tweets wilt gaan beoordelen.

 

Demografische statistieken van Twitter

Naast de effectiviteit over de tweets kun je ook demografische gegevens en interesses bekijken van de volgers die je hebt. In één oogopslag kun je zien wat de top interesses zijn die misschien wel overeenkomen met de producten die jij in jouw webshops verkoopt. Indien dat niet zo is blijft het natuurlijk nog steeds waardevol om te zien waarin de meeste volgers geïnteresseerd zijn. Je kunt via andere kanalen gaan adverteren op basis van interesses die je uit Twitter Analytics haalt.

 

Twitter Analtyics voor jouw webshop

Voor iedere webshop eigenaar met een Twitter account is het aan te raden om Twitter Analytics te gaan gebruiken. Statistieken zijn bijzonder waardevol, omdat je op basis van de resultaten kunt gaan handelen. Na verloop van tijd ga je ontdekken welk soort tweets jouw volgers interessant vinden en wat de tweets zijn waar geen aandacht aan besteed wordt. Naast de inhoud van de tweet kun je ook gaan experimenteren met verschillende hashtags en ook de locatie van een eventuele link. Vaak wordt een link achteraan gezet, maar je kunt de link natuurlijk ook halverwege of aan het begin plaatsen.

Vroeger stonden alle karakters (maximaal 140) allemaal achter elkaar. Tegenwoordig is het ook mogelijk om enters te gebruiken in de tweets. Door enters te gebruiken worden jouw tweets hoger en krijgen ze dus meer ruimte in de feed van jouw volgers. Het resultaat is dat de tweets beter opvallen en dat kan de resultaten positief beïnvloeden.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *