Veel mensen hebben negatieve associaties met emailmarketing. Emailen klinkt misschien alweer een beetje ouderwets, want er zijn de laatste jaren diverse nieuwe kanalen bijgekomen waarmee je klanten kunt bereiken zoals social media. Toch is het absoluut aan te raden om emailmarketing toe te passen bij webshops. Het is nog steeds een van de meest betrouwbare kanalen om klanten te bereiken en zolang de mailing relevant is vinden jouw klanten het helemaal niet erg om af en toe een email te ontvangen. In dit artikel vind je een aantal tips voor succesvolle en effectieve emailmarketing.

Emailmarketing voor meer omzet

Emailmarketing is niet alleen een goed middel om klanten te bereiken. Vaak levert het ook nog extra omzet op. Dit kun je stimuleren door aantrekkelijke aanbiedingen in de mailing te plaatsen. Ons advies is wel om aanbiedingen te combineren met informatieve en relevante items. Dit laatste wordt vaak vergeten, maar als jij een blog hebt waar je regelmatig een artikel plaatst met informatie over producten die jij verkoopt dan is het zeker interessant om deze blog ook mee te nemen in het artikel (lees ook het artikel: Bloggen… Moet Dat Nou Echt?). Mensen houden van relevante informatie en indien jij ze keer op keer van gratis informatie voorziet, ga je dit vroeg of laat terugzien in een hogere omzet. Daarnaast is het percentage afmeldingen voor de mailing veel lager indien je commerciële uitingen combineert met informatieve uitingen.

Mensen willen niets missen

Het is waar dat mensen overladen worden met nieuwsbrieven. Hoe zorg jij er uiteindelijk voor dat ze de nieuwsbrief van jouw webshop wel gaan lezen? En uberhaupt dat ze zich ervoor gaan aanmelden? Een handige tip om toe te passen is door het woord nieuwsbrief niet te gebruiken. Dat wordt vaak vergeleken met reclame en dat nodigt niet uit om voor aan te melden. Je kunt beter mensen laten weten dat ze echt iets missen als ze hun emailadres niet achterlaten. Kies dus voor een titel zoals: ‘Wil jij geen enkel nieuwtje missen? Vul nu je emailadres in!’ Mensen vinden het niet leuk om leuke dingen en goede aanbiedingen te missen. Door hierop in te spelen zal het aantal aanmeldingen gaan stijgen ten opzichte van een titel zoals ‘Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief’.

Aanmelden voor Nieuwsbrief

Bepaal de juiste frequentie van de mailing

Hoevaak je een mailing moet versturen hangt heel erg af van de producten die je verkoopt en hoeveel nieuws er rondom die productcategorieën naar buiten komt. Als er veel veranderingen in het assortiment zijn (zoals bij kleding) kun je een wekelijkse mailing versturen. Bij een vrij vast assortiment (zoals contactlenzen) is het logischer om één keer per maand contact te hebben met je klanten via een mailing.

Testen, testen en nog eens testen

Emailmarketing draait ook om heel veel testen. Veel emailmarketing applicaties hebben de mogelijkheid om A/B testen te doen op onder andere het onderwerp (titel) van de nieuwsbrief. Door een aantrekklijk email onderwerp is de ontvanger sneller geneigd om de email te openen. Hierdoor is de kans dat hij klikt en op in de webshop komt ook gelijk groter. Door veel te testen ga je vanzelf ontdekken wat jou klanten interessant vinden. Door hier goed op in te spelen kun je de mailing keer op keer verbeteren.

1 Reactie op Tips Voor Effectieve Emailmarketing
  1. […] Rooij, M. d. (z.d.). tips-voor-effectieve-emailmarketing. Opgeroepen op 02 18, 2017, van webshoptraffic: http://webshoptraffic.nl/tips-voor-effectieve-emailmarketing/#more-247 […]


[top]

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *