In dit artikel geven wij tips om een webwinkel succesvoller te maken. Met het opzetten van een webwinkel alleen heb je eigenlijk nog niet echt een bedrijf. Natuurlijk staat de webwinkel online, maar zonder bezoekers ga je ook niets verkopen. Om succesvol te worden met een webwinkel moet je er rekening mee houden dat het behoorlijk veel energie kost om bezoekers in de webwinkel te krijgen en deze te laten converteren. Oftewel, het gaat zelden automatisch en je moet echt de handen uit de mouwen steken. Hieronder lees je 3 tips die belangrijk zijn voor een webwinkel en die (deels) gerelateerd zijn aan online marketing.

Tip 1: Maak je webwinkel zichtbaar op andere websites

Je kunt naamsbekendheid opbouwen door actief te worden op andere websites die gerelateerd zijn aan de producten die je verkoopt. Vaak is het toegestaan om op fora een account aan te maken die als accountnaam jouw webshopnaam/bedrijfsnaam heeft. Door te reageren op berichten zien andere forum bezoekers je naam regelmatig langskomen wat ze nieuwsgierig kan maken. Vroeg of laat ga je op deze manier bezoekers van het forum in je eigen webshop krijgen.

Het is ook mogelijk om blogs te benaderen die gerelateerd zijn aan jouw webshop. Benader deze blogs met de vraag of je een gastblog mag schrijven over een interessant product dat je verkoopt. Doe dit zonder een te commerciële tekst te schrijven. De blog heeft als doel om informatie te verstrekken. Onderaan de blog komen jouw naam en webshop te staan waardoor mensen (vaak via een link) bij je webshop uitkomen. Je kunt ook aan de blog eigenaar vragen of hij/zij een gastblog wilt schrijven op de blog van jouw webshop. Op deze manier krijgen beide websites meer zichtbaarheid op internet.

Tip 2: Start met Google Adwords (en dat hoeft niet veel te kosten)

Beginnen met Google Adwords is zeker een aanrader in het begin. Via Google Adwords haal je bezoekers naar jouw webshop waarvoor je een klein bedrag betaalt per klik. In veel magazines die over ondernemen gaan zitten vaak Adwords coupons t.w.v. 75 euro. Je krijgt dan 75 euro gratis advertentie tegoed wat natuurlijk een mooi begin is.

Een voordeel van Adwords is dat je bezoekers in de webshop kunt krijgen die al een koopintentie hebben. Je moet hiervoor wel de juiste zoekwoorden instellen bij het opzetten van een campagne. Combineer bijvoorbeeld “productnaam” met woorden als “kopen” en “bestellen”.

Er zijn genoeg webshops in Nederland waarbij Google Adwords zo ontzettend goed loopt, dat ze eigenlijk een onbeperkt budget kunt gebruiken. Met behulp van statistieken kun je uitrekenen hoeveel iedere geïnvesteerde euro heeft opgebracht. Als dat meer is dan de marge die je hebt op een product (en overige kosten zoals verpakkingsmateriaal en arbeidskosten van het inpakken), dan kun je grote budgetten gaan gebruiken.

Tip 3: Ga relevante mensen volgen op Twitter

Twitter is een goed platform om snel een groter bereik te krijgen. Je kunt op Twitter mensen gaan volgen die interesse hebben in de producten die jij verkoopt. Je kunt in de zoekbalk van Twitter relevante zoektermen invullen om te kijken welke personen dat zijn. Deze personen ga je volgen en op Twitter zie je dat heel veel mensen je terug gaan volgen. Mensen zijn sneller geneigd om iemand op Twitter te gaan volgen dan dat ze een Facebook pagina leuk vinden, dus maak hier goed gebruik van. Als je dit combineert met het versturen van interessante tweets dan krijg je ook via Twitter meer en meer bezoekers.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *