De technologie rapporten in Google Analytics geven inzicht in de internetbrowser die jouw website bezoekers gebruiken, welke schermresolutie ze ingesteld hebben en bij welke internetprovider ze aangesloten zijn. In eerste instantie lijkt dat niet de meest interessante data in Google Analtyics, maar het is aan te raden om deze technische rapporten toch regelmatig te controleren. Stel jouw webshop werkt niet optimaal in een internetbrowser, dan zou je dit kunnen ontdekken via het technologie rapport Browser en Besturingsysteem.

Conversiepercentage per internetbrowser

In de onderstaande afbeelding is het rapport Browser en Besturingssysteem te zien. De meeste bezoekers maken gebruik Chrome, gevolgd door Safari en Internet Explorer. Bij deze laatste twee is het conversiepercentage bijna gelijk terwijl het conversiepercentage voor Chrome ongeveer 50% lager ligt. Dit zou reden moeten zijn om te onderzoeken of het bestelproces helemaal vlekkeloos verloopt in de Google Chrome browser.

Browser Rapport Google Analytics

Desktop en mobiel uitsplitsen in Google Analytics

Om tot de juiste conclusies te komen moeten we iets verder kijken dan alleen de bovenstaande tabel. Als secundaire dimensie heb je de mogelijkheid om Apparaatcategorie te selecteren. De bezoeken worden nu ingedeeld in desktop, tablet en smartphone waardoor je meer inzicht krijgt in hoe deze verschillende apparaten in combinatie met de gekozen internetbrowser converteren.

Google Analytics Conversie per Apparaat

In de volgende afbeelding is te zien dat Chrome via de desktop nog steeds een lagere conversie heeft, maar het verschil met Internet Explorer en Safari is kleiner geworden. Ook kunnen we zien dat er geen conversies worden gerealiseerd via smartphones. Dat is handig om te weten als je wilt gaan adverteren en conversie als doel hebt. Je zou in dit geval kunnen besluiten om smartphones uit te sluiten van een advertentie campagne of een lagere CPC in te stellen. Helemaal uitsluiten hoeft niet perse de beste beslissing te zijn in dit geval, omdat veel mensen zich tegenwoordig orienteren via een smartphone en later direct terugkeren naar de website via een tablet/desktop om iets te kopen.

Conversie per Apparaat

Schermresolutie, Flash Versie, Java-ondersteuning en meer

Boven de tabel heb je ook nog de mogelijkheid om andere technologische gegevens van jouw webshop bezoekers te analyseren. Je kunt zien welke schermresolutie het meest gebruikt wordt, maar ook of de browser flash en java ondersteuning heeft. Daarbij krijg je natuurlijk ook weer het conversiepercentage, het gemiddeld aantal bezochte pagina’s en de gemiddelde bezoekersduur te zien. Als je rapporten gaat analyseren is het altijd belangrijk om te kijken of er grote verschillen te zien zijn. Als dat het geval is moet je onderzoeken of jouw webshop goed weergegeven wordt om technische fouten uit te sluiten.

Eerder schreven wij al een artikel over de demografische rapporten in Google Analytics. Samen met de technische rapporten geven ze belangrijke informatie over de bezoekers op jouw website. Maak hier gebruik van en doe er je voordeel mee!

Over WebshopTraffic

WebshopTraffic.nl is het nieuwe platform waar webshop eigenaren terecht kunnen voor informatie over het krijgen van meer bezoekers in webshops. Op WebshopTraffic lees je veel online marketing tips en technieken die ervoor zorgen dat jouw webshop meer bezoekers krijgt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *