Het vinden van goede affiliates (publishers) valt niet altijd mee. Echter is dit wel een belangrijk onderdeel van affiliate marketing, want zonder goede affiliates ga je weinig bereiken en vallen de resultaten erg tegen. In dit artikel krijg je een aantal tips om mee te nemen in de zoektocht naar de perfecte affiliates zodat er een duidelijk doel is. Het artikel wordt afgesloten met een paar korte tips die belangrijk zijn als jij eenmaal goede affiliates gevonden hebt.

Relevante affiliates met toegevoegde waarde

Toegevoegde waarde is het sleutelwoord. De affiliates waarmee jij als webshop eigenaar wilt samenwerken moeten iets toevoegen en relevant zijn. Stel jij hebt een webshop in hardloopkleding dan heeft het natuurlijk niet zoveel nut om samen te werken met een affiliate die een website/blog heeft over auto’s. Natuurlijk kunnen er uit deze samenwerking verkopen voortkomen, maar je moet geen grote aantallen verwachten die voor een enorm verschil in de omzet gaan zorgen.

In dit geval is het veel interessanter om websites over hardlopen te benaderen voor een samenwerking op affiliate basis. De doelgroep van jouw webshop bezoekt die websites en natuurlijk wil jij daar een banner of link vermelding krijgen zodat deze relevante bezoekers een kijkje komen nemen in jouw webshops.

Uiteindelijk is het met affiliate marketing veel waardevoller om een samenwerking aan te gaan met 5 tot 10 websites die goed aansluiten op jouw webwinkel, dan met 100 websites die over totaal verschillende onderwerpen gaan.

Bij het zoeken van relevante affiliates hoef je je niet perse te beperken tot de affiliates die aangesloten zijn bij het affiliate netwerk (zoals Tradetracker, Zanox en Daisycon). Indien jij via Google een goede website/blog hebt gevonden die goed aansluit bij de producten die jij verkoopt, kun je ook vragen of zij zich willen aansluiten bij een affiliate netwerk. Met name de websites die hoog scoren in Google op relevante zoekwoorden zijn natuurlijk interessant om te benaderen.

Goede Affiliate Publishers

Werk een strategie uit met de relevante affiliates

Vaak wordt er door adverteerders gedacht dat affiliate marketing het accepteren van affiliates is en dat de rest vanzelf gaat. Heel soms werkt dat, maar affiliates kunnen veel waardevoller voor jouw webshop worden. Als jij een groepje affiliates gevonden hebt om mee samen te werken dan is het aan te raden om een plan te maken voor het komende half jaar of het komende jaar. Hoe gaat de affiliate jouw producten promoten? Wordt er alleen een banner geplaatst? Kan er promotie plaatsvinden met behulp van advertorials? Worden er in relevante artikelen links naar jouw webshop geplaatst? Gaat de promotie het hele jaar door of kies je voor bepaalde periodes? Dit zijn punten om samen met de affiliate te bespreken zodat er een duidelijke lijn komt in de promotie.

Daarnaast is het ook goed om na te denken hoe jij de affiliate gaat belonen. Wordt het een vaste commissie per verkoop? Of gaat deze commissie omhoog als er een X aantal verkopen per maand gerealiseerd worden? In dit laatste geval is de kans groot dat de affiliate meer moeite gaat doen om tot die hogere commissie te komen. Je kunt eventueel ook een competitie opzetten tussen alle affiliates. Kondig aan dat de affiliate met de meeste verkopen in een bepaalde periode een extra beloning krijgt. Kortom, het is belangrijk om de affiliates echt voor je te laten werken zodat er mooie resultaten uit de samenwerking komen.

Maak professionele banners

Je kunt de volgende stap nemen als je goede affiliates gevonden hebt en de strategie uitgestippeld is. Het maken van promotiemateriaal zoals banners. Zorg ervoor dat deze er ook netjes uitzien. Vaak werken actiegerichte banners het beste. Er moet een duidelijke call-to-action in de banner staan zodat bezoekers echt geneigd zijn om op de banner te klikken. Test ook met verschillende soorten banners om erachter te komen welke banners een hoge click-through-ratio (CTR) hebben.

Zorg voor goede landingspagina’s

Tenslotte moet je ook denken aan de landingspagina. De resultaten kunnen tegenvallen als de vorige stappen allemaal perfect uitgevoerd zijn en de landingspagina niet goed is. Experimenteer in het begin wat het beste werkt voor jouw webshop. Laat je een banner direct naar de productpagina linken of is het effectiever om een mooie landingspagina te maken voor een actie die 100% aansluit bij de boodschap van de banner? Dit kan per actie en productsoort verschillen dus het testen hiervan is absoluut aan te raden.

1 Reactie op Resultaten Van Affiliate Marketing Verbeteren
  1. Hello, always i used to check blog posts here in the early hours in the daylight, dggfeeedkebf


[top]

Laat een reactie achter op Johnc6 Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *