Affiliate marketing kan een ontzettend krachtig marketing kanaal zijn voor een webshop. Zodra je begonnen bent met affiliate marketing krijgen de affiliates vaak een bericht waarin te lezen is dat jij als webshop nieuw bent binnen het netwerk. Snel daarna komen de eerste aanvragen van affiliates binnen en mag jij gaan beslissen of je een affiliate samenwerking met ze begint of niet. Onder deze affiliates kunnen blogs, nieuwssites, prijsvergelijker en kortingscode websites zitten. Dit artikel gaat specifiek over de kortingscode websites, want er zijn een aantal dingen waar je aan moet denken voordat je deze websites toestemming geeft om jouw producten te promoten.

Onnodige commissies afstaan bij affiliate marketing

Er is namelijk een probleem dat kan optreden met de kortingscode websites. Als je de kortingscode websites accepteert dan ga je ongetwijfeld merken dat deze websites een behoorlijk aantal verkopen realiseert. Vaak veel meer dan andere websites. Dit heeft in 99% van de gevallen te maken met het volgende. Een bezoekers van de webshop wilt een product kopen en voegt het product toe aan de winkelwagen. Vervolgens komt hij in de winkelwagen terecht en wilt hij gaan afrekenen. Bij de meeste webshops kom je een veld tegen waar je een kortingscode kunt invullen. De kans is groot dat de bezoekers geen kortingscode heeft, maar als dat veld er staat dan is dat een teken dat de webshop weleens met kortingscodes werkt. De bezoeker gaat naar Google en zoekt op ‘kortingscode {webwinkelnaam}’. Hij komt dan op een kortingscode website terecht. Of er op deze website een kortingscode staat of niet (vaak is dat niet het geval), dan zal de klant terugkeren naar de webshop en de order afronden. Omdat hij even op de kortingscode website geweest is wordt deze verkoop toegewezen aan de kortingscode website en moet jij dus ook een commissie afstaan aan de affiliate. Dit terwijl de bezoeker eigenlijk al in je webshop was en de kortingscode website niet heeft bijgedragen aan de verkoop.

Affiliate Marketing en Actiecode Websites

Kortingscode websites uitsluiten

De bovenstaande situatie is iets wat vaak voorkomt bij webshops die beginnen met affiliate marketing. Natuurlijk wil je deze situatie niet meemaken. Je kunt als oplossing twee dingen toepassen. De eerste oplossing is het niet accepteren van deze kortingscode websites. Het is echter mogelijk dat de kortingscode websites wel nieuwe bezoekers naar je webshop brengen en die loop je op deze manier mis. Dat zou zonde zijn dus kun je beter kiezen voor de volgende optie.

Cart cookie implementeren

Een andere oplossing is gebruikmaken van een shopping cart cookie. Zodra de bezoeker in de winkelwagen geweest is wordt er een cookie geplaatst. Ook als hij daarna nog naar kortingscodes gaat zoeken, kan er met behulp van de geplaatste cookie bepaald worden dat de kortingscode website geen toegevoegde waarde heeft gehad. De kortingscode affiliate krijgt geen commissie en krijgt deze commissies alleen nog als de affiliate echt nieuwe bezoekers naar jou webshop brengen die converteren.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *