Sommige webshops besteden geen of weinig aandacht aan reviews. Dit is erg jammer, want uit onderzoek is gebleken dat meer dan 80% van de consumenten hun aankoopbeslissingen maken op basis van productreviews. Ook bij de keuze van een webshop wordt gekeken of er reviews zijn over de webshop. In dit artikel leggen we de voordelen uit van reviews en hoe je om kan gaan met negatieve reviews.

Soorten reviews

Consumenten kunnen reviews schrijven over de producten die jij verkoopt. Dit kunnen natuurlijk ook producten zijn die jouw concurrenten verkopen. Bij productreviews wordt er vooral ingegaan op de voor- en nadelen van het product. Consumenten kunnen ook reviews schrijven over jouw webshop. Dit gaat dan meestal over hoe ze het bestellen in jouw webshop hebben ervaren, de klantenservice en de levertijd. Deze reviews zijn vooral erg belangrijk als je producten verkoopt die veel van jou concurrenten ook verkopen.

Reviews in jouw webshop of via een onafhankelijke klantbeoordelingswebsite?

Als webshopeigenaar kan je jouw klanten vragen een review te schrijven over hun bestelling bij jou en over de ervaring met de producten. Je moet dan wel de keuze maken of je de reviews zelf beheert of dit door een klantbeoordelingswebsite laat doen. Bij het zelf beheren van de de reviews kan jij kiezen welke reviews wel of niet getoond kunnen worden. Veel consumenten zijn hiervan op de hoogte en hierdoor komen deze reviews minder geloofwaardig over. De tweede optie maakt gebruikt van een onafhankelijke partij waardoor de beoordelingen veel geloofwaardiger zijn. Nadeel is dat deze optie bij de meeste beoordelingswebsites niet gratis is waardoor je een afweging moet maken wat voor jou het beste is.

De voordelen van reviews

Het hebben van reviews in jouw webshop heeft verschillende voordelen. Als klanten reviews schrijven in jouw webshop zorgt dit voor extra teksten en dit is weer goed voor zoekmachineoptimalisatie. Het hebben van veel (positieve) winkelreviews zorgt voor een hogere conversie omdat je dan als webshop veel betrouwbaarder overkomt. Verder helpen productreviews klanten om makkelijker een keuze te maken tussen producten. De reviews met ervaringen van andere klanten werken dan als extra productinformatie.

Negatieve reviews

Veel webshopeigenaren zijn bang voor negatieve reviews. Toch zijn negatieve reviews niet zo erg als je in eerste instantie zou denken. Doordat er ook negatieve reviews te zien zijn komen de reviews van jouw webshop veel geloofwaardiger over. Verder is een negatieve review ook een leermoment voor jou als webshopeigenaar over wat je kan verbeteren. Maak ook gebruik van de situatie om contact op te nemen met de desbetreffende klant (als je weet wie het is) om het probleem eventueel alsnog op te lossen.

Reviews verzamelen

Als je nu het belang van reviews ziet is het tijd om te beginnen met jouw klanten te vragen om reviews te schrijven. Als je besloten hebt om dit via een klantbeoordelingswebsite te doen, dan regelen ze in de meeste gevallen alles en sturen ze ook de mails naar jouw klanten. Als de reviews op je eigen site komen te staan, moet je dit allemaal zelf regelen. Maak er een gewoonte van om jouw klanten nadat ze de producten hebben ontvangen, een mailtje te sturen waarbij je ze vraagt om een review te schrijven. Maak het voor je klanten zo makkelijk mogelijk om een review te schrijven. Stuur dus de link mee waar ze dit kunnen doen, zodat niet zelf moeten gaan zoeken in je webshop. De meeste webshops sturen tegenwoordig mails met de vraag aan klanten om reviews te schrijven. Dit heeft tot gevolg dat consumenten een beetje reviewmoe zijn geworden. Als extra motivatie kan je ze als tegenprestatie iets kleins geven zoals korting op een volgende bestelling of kans maken op een prijs.

Over WebshopTraffic

WebshopTraffic.nl is het nieuwe platform waar webshop eigenaren terecht kunnen voor informatie over het krijgen van meer bezoekers in webshops. Op WebshopTraffic lees je veel online marketing tips en technieken die ervoor zorgen dat jouw webshop meer bezoekers krijgt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *