De Google Keyword Planner (of Zoekwoordplanner) is een handig hulpprogramma om te gebruiken voor iedereen die een website heeft. Voorheen werd dit hulpprogramma ook wel de Google Keywoord Tool genoemd, maar deze is niet meer beschikbaar. Het doel van beide hulpprogramma’s blijft echter ongewijzigd, het is namelijk mogelijk om een onderzoek te doen naar de populariteit van zoekwoorden. In dit artikel vind je meer uitleg over de Keyword Planner van Google.

Waar kan ik de Keyword Planner vinden?

De Google Keyword Planner is onderdeel van Google Adwords. Misschien ben je helemaal niet van plan om te gaan adverteren via Google Adwords, maar toch is het aan te raden om een Adwords account aan te maken. Ook al is het alleen om de Keyword Planner te gebruiken. Bij het aanmaken van een Adwords account hoef je niet perse factureringsgegevens in te vullen, dit kan wachten tot het moment dat je echt aan de slag gaat met Google Adwords. Als het account eenmaal aangemaakt is kun je via Tools (Hulpprogramma’s) naar de Keyword Planner gaan. Je komt dan in het onderstaande scherm terecht:

Keyword Planner Gebruiken

Hoe moet ik de Keyword Planner gebruiken?

Kies in dit scherm voor de optie ‘Nieuwe ideeën voor zoekwoorden en advertentiegroepen zoeken’ en vul een aantal zoektermen in waarop jij graag gevonden wilt worden. In het onderstaande voorbeeld gaan we ervan uit dat de webshop televisies verkoopt. Er zijn gerelateerde zoektermen ingevoerd omdat we graag willen weten hoevaak er op deze termen gezocht wordt. Zoals je ziet lijken een aantal zoektermen erg op elkaar zoals ‘samsung tv’ en ‘samsung televisie’. Van te voren weten we niet welke term het meest gebruikt wordt dus de Keyword Planner is een uitstekend hulpprogramma om dit te achterhalen. Zorg er tenslotte ook voor dat onder ‘Targeting’ het land en de taal van het land goed ingesteld zijn. Als jij je op de Nederlandse markt richt dan kun je daar ‘Nederland’ en ‘Nederlands’ invullen.

Keyword Tools gebruiken voor zoekmachine optimalisatie

Klik na het invullen van de gegevens op ‘Ideeën opvragen’ en in het scherm dat tevoorschijn komt klik je op het tabblad ‘Zoekwoordideeën’. Je krijgt nu de zoekvolumes van de ingevoerde zoektermen te zien. Zoals je kunt zien in de onderstaande afbeelding is het zoekvolume op ‘samsung tv’ veel hoger dan op ‘samsung televisie’. Dat is iets om rekening mee te houden als je bezig bent met zoekmachine optimalisatie. Als je een pagina optimaliseert voor ‘samsung tv’ dan is de kans veel groter dat je daar meer verkeer op binnenkrijgt. De weergave van het zoekvolume is een gemiddelde per maand. Dit gemiddelde wordt berekend over een periode van 12 maanden. In de grafiek bovenaan kun je zien hoe de maandelijkse zoekvolumes fluctueren. Zeker met seizoensproducten kun je daar grote verschillen waarnemen.

Keyword Tool resultaten

Wat kun je nog meer met de Keywoord Planner?

Je kunt ook zien hoe groot de concurrentie is op het zoekwoord. Dit is overigens geen concurrentie voor zoekmachine optimalisatie, maar concurrentie voor Google Adwords. Ook vind je het voorgestelde bod (CPC) indien je van plan bent om met de zoektermen te adverteren op Google Adwords. Dit zijn echter wel schattingen en de werkelijke CPC kan hoger of lager uitvallen.

Zoekwoordideeën bekijken in de Keyword Planner

Onder de zoektermen die jezelf invoert krijg je vaak nog een enorme lijst met zoekwoorden te zien die Google voorstelt om te targeten. Het zijn meestal termen die gerelateerd zijn aan de ingevoerde zoektermen en met behulp van deze lijst kun je precies zien op welke termen de meeste mensen zoeken, maar ook op welke termen de concurrentie laag is. Dat is natuurlijk interessant voor iedereen die werkt met Google Adwords. Het is absoluut aan te raden om de lijst met zoekwoordideeën goed door te nemen om uit te zoeken op welke zoekwoorden jij je gaat richten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *