Het maken van goede URLs voor de website is van groot belang als je zoekmachine optimalisatie op een effectieve manier wilt toepassen. De URLs, oftewel weblinks, van de pagina’s kunnen belangrijke informatie bevatten voor Google om te bepalen waar de pagina over gaat. De kans op relevante bezoekers wordt hiermee groter. Hoe meer bezoekers je krijgt, hoe groter de kans op klanten. In dit artikel geven wij een aantal tips waar je aan moet denken als je de URL van een pagina maakt of wilt aanpassen met zoekmachine optimalisatie in het achterhoofd.

Gebruik belangrijke zoektermen in de URL

Als je beter gevonden wilt worden in Google is het sowieso belangrijk om regelmatig te schrijven over onderwerpen waar mensen ook daadwerkelijk op zoeken. Om deze onderwerpen te ontdekken kun je een zoekwoordanalyse maken met behulp van de zoekwoordplanner in Google Adwords. Als je gaat schrijven over een veel gebruikte zoekterm, zorg er dan ook voor dat deze zoekterm in de URL van de pagina terugkomt. Dit versterkt elkaar en maakt de vindbaarheid van de pagina beter. Het laten terugkomen van zoektermen in de URL is een van de belangrijkere factoren wat betreft zoekmachine optimalisatie.

Voorkom hoofdletters en gebruik streepjes

Bij het maken van een nieuwe pagina wordt er vaak automatisch een URL gemaakt, maar gelukkig kun je deze ook aanpassen indien dat nodig is. Voorkom in ieder geval het gebruike van hoofdletters, want een URL is hoofdletter gevoelig. Dit kan dus alleen maar tot verwarring leiden. Het beste is dus om een URL te maken waarin alleen kleine letters gebruikt worden. Daarnaast is de kans groot dat de URL van de pagina meerdere woorden bevat. Deze woorden kun je scheiden met een streepje (-). Gebruik de underscore (_) niet, want deze leest Google namelijk niet. Door voor zoekmachine optimalisatie is het beter om een streepje te gebruiken en alleen kleine letters.

SEO - Zoekmachine Optimalisatie

Verandert de URL? Gebruik een 301 redirect

Het kan gebeuren dat de URL van een belangrijke pagina om een of andere reden gewijzigd is. Denk bijvoorbeeld aan het verhuizen van een website naar een nieuw platform. Pagina’s hebben in het verleden een historie opgebouwd en Google hangt daar een waarde aan. Hoe hoger de waarde, hoe groter de kans dat deze pagina hoog scoort in Google. Door het wijzigen van een URL gaat de waarde van de pagina niet automatisch naar de nieuwe URL. Je moet de oude URL een permanente omleiding geven met een zogenaamde 301 redirect. Daarmee geef je aan dat de inhoud permanent naar een andere pagina verhuisd is. Als je een 301 redirect instelt dan blijft de SEO waarde wel behouden.

Over WebshopTraffic

WebshopTraffic.nl is het nieuwe platform waar webshop eigenaren terecht kunnen voor informatie over het krijgen van meer bezoekers in webshops. Op WebshopTraffic lees je veel online marketing tips en technieken die ervoor zorgen dat jouw webshop meer bezoekers krijgt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *