Het Facebook algoritme zorgt ervoor welke berichten bij een gebruiker in de news feed getoond worden en welke niet. Daarbij probeert Facebook altijd de meest relevante berichten te tonen. In het afgelopen jaar is het Facebook algoritme regelmatig gewijzigd, zo ook gisteren.

Waarom wijzigt Facebook het algoritme regelmatig?

Het doel van Facebook is om berichten aan de meest relevante gebruikers te tonen op het juiste moment. In de afgelopen maanden hebben veel gebruikers hun kritiek geuit omdat er keer op keer oude berichten in de news feed verschenen die op dat moment niet relevant meer waren. Denk bijvoorbeeld aan status updates die gerelateerd zijn aan de stand van een voetbalwedstrijd. Als er 4 goals gemaakt worden en er van iedere goal een status update geplaatst wordt, dan is het sowieso belangrijk dat deze status updates in de juiste volgorde getoond worden. Daarnaast is het nog belangrijker dat de dag erna hiervan niets meer te zien is, want grote kans dat iedereen al weet wat de uitslag is.

Facebook Algoritme Nog Relevanter

Welk probleem lost de wijziging in het Facebook algoritme op?

Met deze nieuwe wijziging in het algoritme zouden berichten alleen getoond moeten worden op het juiste moment. De situatie die hierboven beschreven staat zou dus niet meer voor mogen komen. Het resultaat is dus nog relevantere berichten in de news feed bij alle Facebook gebruikers.

Heeft dit gevolgen voor webshops die Facebook gebruiken?

Hier is niet één simpel antwoord op te geven. Het hangt namelijk af van de content die de webshop op Facebook plaatst. Als dat veel content is gerelateerd aan gebeurtenissen en evenementen dan kan het zijn dat het bereik van het bericht minder groot is. Indien jij met jouw webshop andere berichten plaatst die niet met een specifieke gebeurtenis te maken hebben dan zal deze wijziging waarschijnlijk geen grote impact hebben.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *