Demografische rapporten in Analytics

Demografische rapporten kunnen sinds 2013 opgevraagd worden in Google Analytics. In het menu Doelgroep > Demografie vind je 3 menu items, namelijk: Overzicht, Leeftijd en Geslacht. Om deze data in te kunnen zien moet er wel een klein stukje code toegevoegd worden aan de Google Analytics tracking code. Indien dat nog niet gedaan is krijg je dat automatisch te zien zodra je naar één van deze drie items gaat. In de bovenstaande video kun je zien waar de demografische rapporten te vinden zijn en hoor je direct een aantal praktische toepassingen die jij ook kunt gaan gebruiken in je eigen webshop.

Demografische rapporten gebruiken

Waarom zijn de demografische rapporten in Google Analytics zo belangrijk en wat kun jij ermee? Voordat deze demografische rapporten bestonden werden alle bezoekers op één hoop gegooid. Je kon cijfers zoals het bounce percentage en de conversieratio inzien, maar dat was dan per verkeersbron of geografische locatie. Nu is het mogelijk om te zien welke leeftijdscategorieën goed converteren en welk geslacht voor de meeste omzet zorgt in jouw webshop.

Vaak kun je aan de hand van de producten die je verkoopt redelijk inschatten wat de meest relevante doelgroep is om te benaderen. Met deze statistieken in Google Analytics weet je het helemaal zeker. Hieronder volgen een aantal praktische toepassingen die leeftijd en geslacht kunnen hebben en waar je zeker eens naar moet kijken.

1. Zijn er grote verschillen in bounce percentage tussen de verschillende groepen?
2. Zijn er grote verschillen in bezoekersduur tussen de verschillende groepen?
3. Zijn er grote verschillen in conversieratio tussen de verschillende groepen?
4. Zijn er grote verschillen in omzet tussen de verschillende groepen?
5. Zijn er grote verschillen in Google Adwords prestaties tussen de verschillende groepen?

Zo zijn er natuurlijk nog veel meer vragen te bedenken. Het belangrijkste is om te onderzoeken of er grote verschillen in de statistieken te vinden zijn als je het gaat uitsplitsen op leeftijd of geslacht. Als dat zo is dan kun je daar gebruik van gaan maken.

Actie ondernemen aan de hand van demografische rapporten

Als er grote verschillen waarneembaar zijn is het tijd voor actie. Stel het bounce percentage is voor de oudere leeftijdscategorieën veel hoger terwijl de gemiddelde orderwaarde ook hoger is. Deze groepen plaatsen dus goede bestellingen waar jij er graag nog meer van krijgt. Het is dan zeker de moeite waard om te onderzoeken waarom het bounce percentage veel hoger is. Als je dat kunt terugdringen ga je dat ook zien in een stijgende omzet.

Nog een ander voorbeeld. De leeftijdscategorie 45-54 converteert erg goed ten opzichte van de andere leeftijdscategorieën die te vinden zijn in het demografische rapport Leeftijd. Je kunt aan de hand hiervan besluiten om een display campagne in Google Adwords op te zetten die alleen vertoond wordt aan mensen in deze categorie. Hetzelfde kun je natuurlijk doen met een Facebook advertentie. Kortom, het is mogelijk om veel gerichter en effectiever te adverteren.

Zo zijn er natuurlijk nog veel meer voorbeelden te noemen. Uiteindelijk kun je veel voordeel halen uit deze demografische rapporten waardoor jouw webshop weer verder kan groeien.

Over WebshopTraffic

WebshopTraffic.nl is het nieuwe platform waar webshop eigenaren terecht kunnen voor informatie over het krijgen van meer bezoekers in webshops. Op WebshopTraffic lees je veel online marketing tips en technieken die ervoor zorgen dat jouw webshop meer bezoekers krijgt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *