Veel webshop eigenaren hebben weleens overwogen om te gaan bloggen, maar de meesten laten het zitten bij de overweging of na de eerste paar blogberichten. Bloggen vraagt om een bepaalde discipline en niet iedereen vindt het makkelijk om met regelmaat een bericht te schrijven. Toch kan ik je aanraden om nogmaals die overweging te nemen, want er zijn veel voordelen te halen voor jouw webshop als je besluit om te gaan bloggen.

De voordelen van bloggen

Het belangrijkste voordeel is dat bloggen een goede methode is voor zoekmachineoptimalisatie. De blogberichten worden allemaal gezien door Google, waardoor de kans groter is dat je via Google gevonden wordt door potentiële klanten. Regelmatig posten zorgt er voor dat Google ziet dat jouw webshop actief is en dat is ook weer positief voor de positie van jouw webshop in Google. Het is voor het schrijven van goede blogberichten natuurlijk wel belangrijk dat je unieke teksten schrijft en dat je de berichten optimaliseert voor de juiste trefwoorden. Naast het voordeel dat je goed gevonden wordt in Google, leiden blogberichten natuurlijk tot meer verkeer in je webwinkel. Door jouw berichten te delen via social media verhoog je ook het aantal volgers en dus potentiële klanten. Mensen komen binnen via een blogbericht en gaan misschien wel verder kijken in jouw webshop. Blogberichten kunnen ook zorgen voor interactie met klanten die op jouw berichten reageren. Dit is ook weer positief voor jouw ranking bij Google. Het dus één grote cirkel.

Waar moet ik over schrijven?

Hopelijk heb ik je nu overtuigd om te gaan bloggen en ga je nu denken waar je over kan schrijven. Er zijn verschillende mogelijkheden en zolang verkopen niet het primaire doel van je berichten is, dan zit je goed. Je kan berichten schrijven over de producten die je verkoopt. Dit kan over producten die je al in het assortiment hebt, maar ook nieuwe producten die worden gelanceerd. Je kan tips geven over hoe het product gebruikt kan worden. Indien je meerdere vergelijkbare producten verkoopt kan je een blogpost maken met een vergelijking tussen de producten. Voeg ook interne links toe naar de producten in jouw webshop. Je kan berichten schrijven waarmee je een veel voorkomend probleem oplost. Verder kan je ook schrijven over allerlei nieuwtjes in de branche van jouw webshop. En natuurlijk mag je een enkele keer ook over een aanbieding schrijven, maar dit moet niet te vaak voorkomen.

Om het iets concreter te maken zal ik een paar voorbeelden geven. Stel je bent de eigenaar van een online dierenwinkel die accessoires verkoopt voor huisdieren. Je kan bijvoorbeeld een blogpost schrijven over hondenspeeltjes die honden niet kapot kunnen krijgen. Dit is een probleem die veel hondeneigenaren hebben en waar ze dus een oplossing voor zoeken. Een ander idee is om te schrijven over aquariumplanten die snel groeien en makkelijk te onderhouden zijn.

Hoe vaak moet ik schrijven?

Probeer minimaal 1 of 2 keer per week een bericht te plaatsen in je webshop. Het aantal berichten hangt natuurlijk af van jouw webshop en de soorten producten die je verkoopt. Over sommige producten is er veel meer te vertellen dan andere producten. Het aantal blogpost is niet eens zo belangrijk zolang je maar consistent blijft posten. Het heeft geen zin om 2 weken lang elke dag te een bericht te posten en dan 2 maanden niks meer. Je kan natuurlijk wel een aantal berichten van te voren schrijven en deze met een bepaalde regelmaat online plaatsen.

Zelf aan de slag

Bepaal voor jezelf hoe vaak je wilt gaan bloggen. Maak een lijstje met onderwerpen waar je over zou kunnen schrijven. Zo voorkom je dat je op de dag dat je een bericht wilt plaatsen met handen in het hoofd zit en niet weet waar je over moet schrijven. Probeer om berichten te schrijven die minimaal 250 woorden zijn. Als je even geen zin hebt om te schrijven kan je natuurlijk ook een video maken.

Wat is jouw ervaring met bloggen? Vertel het ons in een reactie hieronder.

Over WebshopTraffic

WebshopTraffic.nl is het nieuwe platform waar webshop eigenaren terecht kunnen voor informatie over het krijgen van meer bezoekers in webshops. Op WebshopTraffic lees je veel online marketing tips en technieken die ervoor zorgen dat jouw webshop meer bezoekers krijgt.

2 Reacties op Bloggen…. Moet Dat Nou Echt?
  1. Ik heb nu 2,5 jaar een webshop in cadeau artikelen en ben een half jaar geleden begonnen met bloggen.
    Je moet er inderdaad discipline in hebben en het blijven volhouden.
    Na ongeveer 2 maanden begon ik de eerste resultaten te zien in organisch verkeer :)
    Daarna is het alleen maar toegenomen en haal ik inmiddels een groot deel van mijn omzet uit gratis verkeer vanuit Google.

  2. Goed artikel en helemaal waar.
    Ook bij mij werkt deze werkwijze erg goed. Vergeet niet een paar linkjes in een blogartikel te plaatsen naar artikelen :)


[top]

Laat een reactie achter op Saskia Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *