Adverteren op Facebook is een hot item binnen de online marketing. Niet eerder was het mogelijk om zo gericht te adverteren met als resultaat dat een advertentie alleen aan relevante mensen weergegeven wordt die echt interesse hebben in de producten of diensten die jij aanbiedt. In dit artikel lees je een aantal elementen die onderdeel zijn van het adverteren op Facebook en die het mogelijk maken om zeer gericht en effectief te adverteren.

Doelgroepen selecteren op Facebook

De advertentie die je maakt op Facebook kun je natuurlijk aan alle Facebook gebruikers richten, maar de kans op succes is dan minimaal. Niet iedere Facebook gebruiker behoort tot de doelgroep van jouw webshop, dus is het belangrijk om een specifieke doelgroep uit te zoeken die perfect aansluit. Aangezien jij producten verkoopt waar je affiniteit mee hebt, heb jij ongetwijfeld een goed beeld bij de gemiddelde klant. Misschien is het grootste deel van de klanten man of juist vrouw, misschien verkoop jij producten gericht op een specifieke leeftijdscategorie of richt jij je op ouders van een jonge baby. Dit zijn gegevens die Facebook van haar gebruikers weet en met het adverteren op Facebook mag jij daar gebruik van maken.

Facebook doelgroep op basis van demografische gegevens

Allereerst kun je op Facebook demografische gegevens gebruiken om de doelgroep waar de advertentie aan weergegeven kan worden kleiner wordt. Denk hierbij aan gegevens zoals leeftijd, geslacht, woonplaats, ouderlijke status, relatiestatus en taal. Maar ook levensgebeurtenissen zoals trouwen en het bijna jarig zijn. Er zijn nog veel meer mogelijkheden zoals je in de onderstaande afbeelding kunt zien. Maak hier dus optimaal gebruik van.

Adverteren op Facebook - Demografische Gegevens

Facebook doelgroep op basis van interesses

Facebook weet ook precies wat haar gebruikers leuk vinden en waar ze dus in geïnteresseerd zijn. Een Facebook gebruiker kan namelijk diverse pagina’s leuk vinden waaruit Facebook kan afleiden waar deze gebruiker in geïnteresseerd is. Daarnaast delen Facebook gebruikers berichten en waarom zou je dat doen als je geen interesse hebt in dat onderwerp? Ook dat is dus een signaal voor Facebook. Op deze manier heeft Facebook tientallen manieren om de interesses van een gebruiker te achterhalen. Jij kunt op heel veel interesses zoeken en alleen de advertentie richten aan de mensen met die interesses.

Facebook doelgroep op basis van gedrag

Ook het gedrag van Facebook gebruikers wordt in de gaten gehouden. Als iemand op een advertentie klikt en vervolgens een product/dienst koopt dan weet Facebook dit in veel gevallen. Adverteerders maken namelijk vaak gebruik van een conversiepixel waardoor ze resultaten beter kunnen analyseren. Dit is een conversiepixel van Facebook waardoor Facebook ook van waardevolle informatie voorzien wordt. Als adverteerder kun jij alleen mensen in de doelgroep opnemen die eerder gekocht hebben via Facebook. Ook kun je advertenties richten op mensen die een specifieke internetbrowser of besturingssysteem gebruiken, of die net terug zijn van vakantie. Ook bij het bepalen van een doelgroep op basis van gedrag zijn er weer ontzettend veel mogelijkheden.

Adverteren op Facebook - Gedrag

Targeting opties met elkaar combineren

De drie bovenstaande methodes voor het bepalen van een doelgroep kunnen ook nog eens met elkaar gecombineerd worden. Hiermee kun je dus zeggen dat je alleen Facebook gebruikers wilt bereiken die aan alle demografische gegevens voldoen EN aan alle interesses EN aan de gedragskenmerken. Dit is bijzonder interessant voor alle online marketeers, want op deze manier maak je een super relevante doelgroep. Het resultaat is een hoge click-through-rate (CTR) die boven de 10% kan uitkomen en een hoge return on investment (ROI).

Wil jij meer leren over adverteren op Facebook en direct advertenties kunnen maken die enorm relevant zijn en effectief zijn? Volg dan onze Online Cursus Facebook Adverteren.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *