Het krijgen van meer nieuwsbrief aanmeldingen valt niet altijd mee. Bij de meeste webwinkels zie je onderaan de pagina (in de footer) een veld om aan te melden en tijdens het bestelproces wordt ook vaak gevraagd of je wilt aanmelden. Dit levert vaak weinig op, omdat de positie onderaan de website niet opvalt en een klein percentage zal tijdens het bestelproces aangeven graag een nieuwsbrief te willen ontvangen. We krijgen tegenwoordig al zoveel emails (en reclame) dus waarom zou je aanmelden voor nog meer emails? Het is jou taak om de webshop bezoeker te overtuigen en hieronder vind je 5 tips voor meer nieuwsbrief aanmeldingen.

Geef een klein cadeautje in ruil voor de aanmelding

Moet je direct iets weggeven voor het aanmelden? Als het kan wel, want dit zorgt voor een enorme groei in het aantal bezoekers die gaan aanmelden. Je hoeft bij het geven van een cadeau niet direct te denken aan korting, hoewel dat wel mogelijk zou zijn. Korting (zoals een kortingscode van €2,50) werkt namelijk altijd goed, maar indien je dat niet wilt doen dan is het aan te raden om een eBook te schrijven over het onderwerp waarin de bezoekers interesse hebben. Geef waardevolle informatie in het eBook en misschien kun jij in het verhaal ook linkjes maken naar relevante producten die je verkoopt. Stel je hebt een webshop in hardloopkleding dan is een eBook met tips over hardloopkleding voor de verschillende seizoenen erg handig. Het schrijven van het eBook kan gewoon in Word. Verander de achtergrondkleur en met behulp van vormen en figuren kun je de opmaak nog een beetje aanpassen. Sla het document als het klaar is op als PDF en je kunt het aanbieden binnen de webshop met behulp van een opt-in formulier.

Breng het aanmeldformulier onder de aandacht

Zoals in de introductie te lezen was valt het aanmeldformulier voor de nieuwsbrief bij veel webwinkels niet op. Zorg voor een knallende kleur zodat het aanmeldformulier of de aanmeldknop eruit springt. Natuurlijk is het hoofddoel van een webshop om bezoekers producten te laten kopen, maar vaak verlaat meer dan 95% van de bezoekers de website zonder te kopen. Het zou mooi zijn al een groot deel van de bezoekers hun emailadres achterlaat, want deze bezoekers kun je later op een hele eenvoudige manier bereiken.

Maak gebruik van verliestaal

Er zijn honderden studies gedaan om uit te zoeken welke factoren een rol spelen bij het aanmelden voor een nieuwsbrief. Verliestaal is een belangrijke factor en werkt beter dan wintaal. Verliestaal is dat je mensen overhaalt om aan te melden door te zeggen wat ze missen als ze het niet doen. Dus het werkt beter om te zeggen: “Meld je nu aan en mis geen enkele aanbieding” dan “Meld je nu aan voor onze aanbiedingen”. Op het oog lijkt het een klein verschil, maar verliestaal werkt echt beter.

Attendeer aanmelders dat ze op de bevestigingslink moeten klikken

Tegenwoordig is het wettelijk vastgelegd dat bezoekers die aanmelden voor de nieuwsbrief dit ook nog eens moeten bevestigen in een email die ze ontvangen. Als de aanmelder dit vergeet dan heb je nog steeds geen extra emailadres op de mailinglist erbij. Zorg ervoor dat de aanmelder na het invullen van de velden op een pagina terecht komt waar duidelijk staat dat hij/zij een email krijgt met een bevestigingslink.

Heb je een leuke aanmeldactie? Breng het naar buiten!

Heb je uiteindelijk besloten om een leuke aanmeldactie met korting of een eBook te starten? Je kunt dit alleen op je eigen website plaatsen, maar het is ook fijn om je Facebook en Twitter volgers op de mailinglist te krijgen. En als je weet hoeveel een nieuwsbrieflezer waard is dan kun je zelfs besluiten om de actie te gaan promoten met behulp van Facebook advertenties. Op Facebook kun je op dit moment nog voor hele lage prijzen adverteren en daarbij een hele relevante doelgroep benaderen. Dit levert soms honderden aanmeldingen op voor slechts een paar tientjes. In ons online trainingsprogramma “Effectief Adverteren Op Facebook” leggen wij stap voor stap uit hoe je zo’n actie kunt opzetten + nog veel meer Facebook adverteren tips die voor hogere omzetten gaan zorgen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *